10/1

10/1

Autor: Bogdan Girbovan
Gdzie: Galeria FF, Traugutta 18
Wernisaż: 14.10 (piątek), 18:00; link do wydarzenia: lodzdesign.com/program-2016/wydarzenia/wernisaze/101

10/1 stanowi fotograficzny zapis budownictwa mieszkaniowego z wielkiej płyty. To prezentacja bloków mieszkalnych w Bukareszcie (zbudowanych w okresie komunizmu), stanowiących ponad 70 procent zabudowy mieszkaniowej stołecznego miasta. Groteskowe budynki - bloki z wielkiej płyty - miały za cel radykalnie zrównać wszystkich ludzi w nowym imperium betonu „Złotej Ery”. Udało się tego dokonać umieszczając ludzi w identycznych mieszkaniach. Miało to położyć kres jakimkolwiek osobistym dążeniom, również jeśli chodzi o modyfikowanie przestrzeni, w której się żyje. Człowiek ‘nowej ery’ miał być w ten sposób zniechęcany do kształtowania swoich własnych poglądów. Wspomniane bloki mieszkalne stoją do dzisiejszych czasów.

Badania socjologiczne pokazują, że mieszkania w bloku są zaprojektowane w taki sposób, aby służyć zapewnieniu podstawowych wymogów w zakresie odpoczynku, gotowania, nauki i higieny. Priorytetem jest zaspokojenie najpilniejszych potrzeb, nie bierze się pod uwagę tych społecznych, kulturalnych czy komunikacyjnych. Większość mieszkań w blokach z wielkiej płyty jest jedynie pudełkami zapewniającymi minimum jakości życia pod względem warunków mieszkaniowych, całkowicie pomijając wygodę czy prywatność.

Projekt obejmuje dziesięć fotografii wykonanych w jednopokojowych mieszkaniach w dziesięciopiętrowym bloku znajdującym się we wschodniej części Bukaresztu. Mieszkania znajdują się mniej więcej w środku budynku, jedno nad drugim. Ich układ jest dokładnie taki sam na każdym piętrze. Artysta wybrał ten blok, ponieważ sam mieszka na dziesiątym piętrze owego budynku i dzięki temu temat okazał się łatwiejszy w realizacji. Jest to blok mieszkalny wzniesiony w 1966 roku, jeden spośród około 70 tysięcy identycznych budynków. Bogdan Girbovan wykonał zdjęcie wnętrza każdego jednopokojowego mieszkania. Wszystkie zostały sfotografowane pod takim samym kątem, aby lepiej zilustrować wymieszanie kilku klas społecznych pod jednym dachem, prezentując jedynie różnice w charakterze i wyglądzie tych mieszkań. Obecność mieszkańców na zdjęciach podkreśla różnorodność ich pochodzenia społecznego.

>
>