Eye-dentity – Poster Stories

Eye-dentity – Poster Stories

Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator, Tymienieckiego 3,C1
Organizator: Łódź Design Festival
Koncepcja, realizacja, aranżacja: Karolina Radwańska, Michał Chojnacki
Autorzy prezentowanych prac: Bo Lundberg, Tabi Aziri, Archventil, NASA/JPL, Andrea Gallo, Clara Ezcurra, Genis Carerras, Jeff Knowles, Nick Barclay, Marta Tomczyk, Edgar Bąk, Anna Banout, Sławomir Krzyżak, Jan Michałowski, Olga Ziębińska, Jason Ratliff, Gabriel Nazoa, Seth Neilson, Nikolay Kovalenko, Robert Czajka, Dawid Ryski, Federico Babina

Najbardziej dynamiczny rozwój plakatu przypada na okres między 1880 a 1900 rokiem, a poszczególne kraje specjalizowały się wówczas w konkretnych tematach. We Francji, za sprawą absyntu i innych wyrobów alkoholowych, kwitł kult kawiarni, którym poświęcane były plakaty wielbione do dziś. Włochy promowały operę i modę, Hiszpania – walki byków i festiwale, Królestwo Holandii – literaturę i produkty dla domów, a Wielka Brytania – czasopisma literackie i cyrk. Plakat stał się samodzielną dyscypliną sztuki dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Jednak po II wojnie światowej nastąpiło wyhamowanie rozwoju jego technik i znaczenia. Było to związane z powstaniem nowego, silnego medium - powszechnej, domowej telewizji. Obraz drukowany i prezentowany na ulicach został wyparty przez obraz ruchomy.

Obecnie, projektując plakaty, graficy zmniejszają ich warstwę tekstowo-informacyjną na rzecz graficzno-dekoracyjnej. Dlatego plakaty zaczęły masowo ozdabiać ściany domów, hoteli i restauracji. Projektanci tworzą uproszczony system wizualny, będący swoistą zagadką dla konsumentów. Czy jesteśmy w stanie rozpoznać miasto, logotyp firmy lub charakterystyczne cechy twórczości znanych architektów, patrząc wyłącznie na figury geometryczne i kolory?

Dziś sztuka plakatu skłania nas do refleksji na temat naszej tożsamości. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele bodźców zewnętrznych ją kształtuje. Od najmłodszych lat zbieramy je i - niczym z plasteliny - budujemy siebie samych. Nasze dzieciństwo, wyobraźnia,  pasje, zainteresowania, fascynacje sportowe i filmowe, ustrój polityczny kraju, w którym mieszkamy, czy prasa codzienna, którą czytamy – te i wiele innych elementów budują nasz stosunek do świata i pomagają nam zidentyfikować nasze w nim miejsce. To, gdzie żyjemy, skąd pochodzimy wpływa na naszą tożsamość miejską, jak i na naszą więź z miastem i państwem w którym przyszło nam żyć. Jak można to przedstawić za pomocą plakatu? Czy zdajemy sobie sprawę, jak wiele rzeczy nas kształtuje? Jak wiele z nich składa się na to kim jesteśmy?

>
>