Dobre Życie – hasło przewodnie ŁDF2019 / identyfikacja wizualna

15/03
Dobre Życie – hasło przewodnie ŁDF2019 / identyfikacja wizualna

Przedmioty: obiekty pożądania, wyznaczniki statusu, niezauważalni pomocnicy, a czasem prześladowcy. Sposób ich wytwarzania, sprzedawania i użytkowania kształtuje nasze codzienne życie i nasze pragnienia.

Współczesność zalewa nas obietnicami błyskawicznego zaspokojenia i natychmiastowego szczęścia. Projektanci stają się władcami ludzkich pragnień – decydują o naszym życiu 24 godziny na dobę. Wpływają na to, co kupujemy, w co się ubieramy, gdzie mieszkamy, jak podróżujemy, a nawet, co jemy.

Odpowiadanie na prawdziwe potrzeby ludzi i pomaganie w codziennej aktywności, to główny cel, jaki powinien stać przed designem. Najistotniejszym wyzwaniem, jakie możemy postawić przed projektantami, jest tworzenie przedmiotów tak, aby sprawiały, że żyje nam się lepiej.

W świecie, w którym najbardziej podstawowe potrzeby bytowe zostały już zaspokojone, coraz wyraźniej widzimy, że najpierw projektanci kształtują przedmioty, a później to przedmioty kształtują nas – zmieniają nasze nawyki, wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie, a także poprzez sposób, w jaki powstają i w jaki z nich korzystamy, oddziałują na nasze otoczenie, na środowisko naturalne i na całe społeczności.

We współczesnym, skomplikowanym i niejednoznacznym świecie świadomość roli, jaką odgrywają w naszym życiu przedmioty, to element codziennego savoir-vivre, ale też, coraz wyraźniej, przewodnik survivalowy.

Tegoroczna edycja festiwalu to czas, aby na chwilę zwolnić, odetchnąć i zastanowić się, co tak naprawdę daje nam poczucie szczęścia, spokoju, luksusu czy bezpieczeństwa. Projektanci, architekci, artyści, twórcy – czy oni i ich dzieła mogą nam zaprojektować dobre życie? I co ono, również w relacji z przedmiotami, oznacza?
Podczas 13., szczęśliwej edycji Łódź Design Festival, wspólnie poszukamy przepisu na #DOBRE ŻYCIE.

_______________________________________________________________________________________

Świadomość gigantycznego wpływu, jaki design wywiera na środowisko naturalne i relacje społeczne sprawia, iż poszukujemy rozwiązań, które zapewnią nam dostatek i wygodę, a jednocześnie uratują nas przed ekologicznym upadkiem. Propozycji jest wiele, zarówno tych wybiegających w przyszłość, jak i poszukujących odpowiedzi w tradycji i naturze. Powrót do rzemiosła i tworzenie przedmiotów tak, aby zminimalizować ilość odpadów; wybieranie nowych, bardziej ekologicznych materiałów i powrót do starych, niesłusznie porzuconych. Zwrócenie uwagi na wartość pięknych, funkcjonalnych i trwałych przedmiotów, tworzonych z pasją, w zgodzie z naturą i tradycjami kulturowymi. A może sposobem jest projektowanie przedmiotów, miejsc naszego życia i pracy tak, aby zmienić nasze nawyki i przyzwyczajenia?
To niektóre z tematów, z jakimi zmierzymy się w poszukiwaniu dobrego życia podczas Łódź Design Festival od 17 do 26 maja 2019.

Dizajn od momentu, gdy zaczął być osobną profesją, służył konstruowaniu naszych pragnień.
Deyan Sudjic

Jedyną ważną cechą dizajnu jest to, jak oddziałuje na ludzi.
Victor Papanek

________________________________________________________________________________________

Łódź Design Festival to najstarszy festiwal designu w Polsce, organizowany od 2007 roku, poświęcony wzornictwu przemysłowemu, projektowaniu graficznemu, architekturze, rzemiosłu, kreowaniu usług i interakcji. Festiwal aspiruje do miana najbardziej opiniotwórczego wydarzenia dotyczące designu w Europie Środkowo-Wschodniej. Każdego roku na festiwalu prezentowane są najważniejsze trendy i kierunki w światowym wzornictwie. Festiwal co roku w ramach konkursu make me! oraz plebiscytu must have! wyróżnia najlepsze projekty i wdrożenia polskich i zagranicznych projektantów. Jest również platformą spotkań między twórcami, producentami i dystrybutorami, umożliwia i zachęca do udziału w projektach ukierunkowanych na rozwój biznesowy polskiej branży wzorniczej.
Na Łódź Design Festival zapraszają Ceramika Paradyż – Mecenas festiwalu oraz Łódzkie Centrum Wydarzeń i Miasto Łódź.

IDENTYFIKACJA WIZUALNA ŁDF2019 – opis koncepcji

Pytanie o dobre życie rezonuje w głowach filozofów od tysięcy lat i, jak wiemy, nie ma na nie jednej, słusznej odpowiedzi. W identyfikacji wizualnej do 13. edycji międzynarodowego Łódź Design Festival nawiązaliśmy dialog z początkami koncepcji projektowania z lat 20. i 30. XX wieku jako próby rozwiązania problemów współczesnego świata. Zarówno wtedy, jak i dziś dizajn mierzy się z tymi samymi wyzwaniami, chociaż rozwiązania bywają diametralnie różne.

Technika kolażu, po którą sięgano zarówno w krytycznym okresie awangardy 20-lecia, jak i w entuzjastycznych początkach projektowania użytkowego lat 50., została wykorzystana w przewrotny sposób, pozwalając osadzić projekt w realiach współczesnego dizajnu. Kompozycja i kolorystyka plakatów nawiązuje do niepokojącej awangardy w malarstwie z początków XX wieku. Formy, zaczerpnięte z obrazów Marii Jaremy i Jonasza Sterna, po części do nich nawiązujące, układają się w napis „Good Life”, a jego wypełnieniem są prace młodych projektantów.

Projekt bazuje na funkcjonującej od lat identyfikacji Łódź Design Festival opartej na kroju Akzidenz Grotesk Next i podstawowych kolorach (czysta żółć i czerwień).

W projekcie wykorzystano prace:

Kilimy z Polski – Wiktoria Podolec (Tartaruga); Panel akustyczny EHØ – To Do Product Design (DeDe Furniture); Blok Wschodni – kolekcja wycinanek – David Navarro, Martyna Sobecka (Zupagrafika); Baltica – zestaw naczyń ceramicznych – Magdalena Kucharska, (Hadaki); Rybitwa – Studio 1:1 (DOKI); Fotel RM58 – Roman Modzelewski (Vzór); Lucy: solniczka, Magdalena Kucharska (Hadaki); Płytka Scratch Nero – Ceramika Paradyż.

Grafixpol
Kasia Worpus-Wrońska i Jan Worpus-Budziejewski