31/05
ŁDF2019 – podsumowanie

Czy można zaprojektować dobre życie? Za nami 13. Łódź Design Festival

Zakończyła się 13. edycja Łódź Design Festival. Na publiczność czekało w tym roku ponad 30 wystaw, wykłady, warsztaty i panele dyskusyjne z udziałem największych polskich i światowych specjalistów. Do Łodzi przyjechali między innymi Jaime Hayon i przedstawiciele studia Form Us With Love. Wręczyliśmy nagrody w konkursie make me! i statuetki w plebiscycie must have.

- Jak już pewnie zdążyliśmy Państwa przyzwyczaić, festiwal to nie tylko prezentowanie najnowszych, najlepiej zaprojektowanych przedmiotów, ale dla nas również szansa i misja, aby przez te przedmioty opowiadać o otaczającym nas świecie i zastanawiać się, w jaki sposób ten świat możemy uczynić lepszym - powiedział witając się z publicznością dyrektor Łódź Design Festival, Michał Piernikowski. Tegoroczna edycja upłynęła pod hasłem "DOBRE ŻYCIE". Zaprosiliśmy wszystkich do złapania oddechu i zastanowienia się, co tak naprawdę daje nam poczucie szczęścia, spokoju, luksusu czy bezpieczeństwa.

47096367674 bfa02ecb97 k3

Gale otwarcia ŁDF zawsze dostarczają wielu emocji, przede wszystkim dzięki wręczeniu nagród w konkursie make me!. Ten kluczowy element Łódź Design Festival, realizowany od jego drugiej edycji, wyrósł na jeden z najważniejszych, międzynarodowych konkursów dla projektantów młodego pokolenia. Do udziału zgłosili się w tym roku projektanci z całego świata, m.in. z Egiptu, Korei Południowej, Hong Kongu, Rosji, Kanady czy Argentyny. Ze 148 nadesłanych propozycji jury wybrało 22 projekty, które zostały zaprezentowane na wystawie pokonkursowej. W drugim etapie konkursu wyróżnione zostały najlepsze z nich. Nagrodę główną, 50.000 zł PARADYŻ AWARD, ufundowaną przez Mecenasa Festiwalu – Ceramikę Paradyż, otrzymali w tym roku Patrick Henry Nagel i Nils Körner ze studia Haus Otto za projekt „The One Dollar Glasses”. - Jury było jednogłośne. Rzadko się zdarza, żeby wybieranie tej głównej nagrody było tak proste, oczywiste już po pierwszym głosowaniu. Nagrodziliśmy tutaj wrażliwość społeczną i wnikliwość procesu, który panowie przeprowadzili w bardzo dokładny i rzetelny sposób, jakość wykonania oraz walory estetyczne. Wszyscy ci, którzy w komisji mieli na nosie okulary pomyśleli, że właściwie chętnie zmieniliby je na te, które oceniali - uzasadniała wybór jury jego przedstawicielka, Agnieszka Jacobson - Cielecka, dyrektor programowa School Of Form. W skład tegorocznego jury weszli również: Czesława Frejlich, profesor na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie i na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie; Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski ze studia Malafor, Mariusz Włodarczyk, prorektor ds. Nauki Rozwoju i pozyskiwania Funduszy ASP w Łodzi; Maurizio Burrato z zespołu projektowego firmy Interprint oraz Michał Piernikowski z ŁDF. Do rąk duetu projektantów trafiła również nagroda specjalna w wysokości 5.000 zł, ufundowana przez sponsora ŁDF, firmę Interprint. Nagrodę specjalną w wysokości 10.000 zł, ufundowaną przez Łódź Design Festival, otrzymał Mateusz Mioduszewski za projekt „ASHka - ceramika z popiołu”.

47114800854 a9dc54d56f k2

Jak co roku na Łódź Design Festival wyróżnienia zostały wręczone także w plebiscycie must have, który powstał, by upowszechnić dobry polski design i dzięki temu promować rodzimy biznes oraz projektantów. To swego rodzaju rekomendacja konsumencka: wyróżniony przedmiot po prostu warto mieć. Stale zmieniająca się Rada Ekspertów, składająca się z uznanych architektów, przedstawicieli mediów oraz najważniejszych ośrodków wzornictwa w Polsce, przeprowadza monitoring rynku i nominuje kilkadziesiąt najlepiej zaprojektowanych produktów. Do plebiscytu mogą również samodzielnie zgłaszać się producenci i projektanci. Podczas obrad Rada Ekspertów wskazuje najlepsze przedmioty, odzwierciedlające aktualne trendy panujące na polskim rynku. W tym roku w jej skład weszli: Anna Grużewska (Czas na Wnętrze), Agnieszka Gruszczyńska-Hyc (urządzamy.pl, M jak mieszkanie), Dominika Olszyna (wp.pl), Małgorzata Szczepańska (Elle Decoration), Ewa Kowalewska-Kondrat (HAREL Blog), Magda Świć i Paweł Rafa (LABEL magazine), Ewa Trzcionka (Design Alive), Maria Ostrowska (Instytut Adama Mickiewicza), Agnieszka Polkowska (TRENDSPOT), Olga Łosiak (Izabela Bołoz Studio), Zbigniew Maćków (Maćków Pracownia Projektowa), Michał Mazur (TrendNomad), Przemo Łukasik (medusa group), Robert Majkut (Majkut Design) oraz Michał Piernikowski (ŁDF), wskazując 69 produktów. Wszystkie otrzymały nieodpłatny znak jakości must have, a festiwalowa publiczność mogła zobaczyć aż 59 z nich na imponującej wystawie zbiorowej.

47924124906 e75b54b2b0 k2

Nagrodę w projekcie “ON The Table – sztuka wokół stołu”, podejmującym tematykę wspólnej przestrzeni podczas posiłków, za naczynia "PO OBIEDZIE" otrzymał Bogdan Kosak (Kosak Modelarnia Ceramiczna). Jak sam opisuje, jego zwycięski zestaw to "przede wszystkim narzędzie w poszukiwaniu równowagi pomiędzy potrzebą a przyjemnością". Nagrodę w wysokości 10.000 zł ufundowali marka Ambition i firma Dajar Horeca, partnerzy projektu zainicjowanego przez ŁDF.

47957796737 5c65b8bb3b k2

Podczas festiwalu zakończyła się również dziesiąta, jubileuszowa odsłona konkursu dla projektantów Mazda Design 2019. Tegorocznym hasłem było „MA” – japońskie pojęcie oznaczające: „przestrzeń pomiędzy”, „odstęp”, „pauzę”. Uczestnicy konkursu – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych – musieli stworzyć oryginalny projekt w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń lub Znak. Nadesłane zgłoszenia oceniało jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną, Marcin Rusak i Alicja Patanowska – projektanci, laureaci nagrody Mazda Design Award 2017 i 2018. Nagrodę w wysokości 50.000 zł za najciekawszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat, otrzymała Agnieszka Bar za kolekcję szklanych naczyń „Splecione”. To projekt, który według jury w nowatorski sposób łączy ze sobą wysoki design z tradycyjną sztuką kaszubską.

47967030998 b86a23d1e1 k2

W szczęśliwej, 13. edycji ŁDF, wzięło udział ponad 35 tysięcy osób. Dużą publiczność przyciągnął jak zwykle prowadzony przez Filipa Springera ARCHIBLOK. Do dyskusji, zatytułowanej “DOBRE MIASTO”, zaproszono m.in. Zbigniewa Maćkówa, Bognę Świątkowską (Fundacja Bęc Zmiana) i Pawła Jaworskiego (filozof, urbanista). Salę wykładową szczelnie wypełnili także uczestnicy sobotniej Akademii Paradyż i niedzielnego bloku wykładów “DOBRE ŻYCIE” pod patronatem Ceramiki Paradyż. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się m.in. Maja Ganszyniec, Robert Majkut i Piotr Kalinowski. Oblegane były również zajęcia warsztatowe, na które wolne miejsca skończyły się jeszcze przed rozpoczęciem festiwalu. Najmłodsi wzięli udział m.in. w warsztatach Dzieciaki sadzeniaki”, przygotowanych przez Leroy Merlin, partnera ŁDF. Nieco starsi mogli dowiedzieć się, jak zrobić własny warzywniak i kule nasienne podczas warsztatów “Miejska partyzantka w praktyce”, zorganizowanych przez Inspekty.pl. Rodziców z dziećmi szczególnie zainteresowała rozbudowana strefa edukacyjna “Ekoeksperymentarium”. Wchodząc w przestrzeń tego przygotowanego specjalnie z okazji ŁDF ekomieszkania rodziny uczyły się, jak upraszczać życie, oszczędzać czas i pieniądze, a także eliminować to, co zbędne czy niezdrowe.

47972057538 a4800006a7 k2

W Centrum Festiwalowym na terenie łódzkiego Art_Inkubatora na zwiedzających czekało codziennie ponad 30 wystaw, m.in. “Meble Kombinowane”, “Miłosne Reżimy”, “OFFICE OF THE FUTURE”, “Robić / rzeczy”. Tłumy przyciągnęła instalacja “30”, przygotowana przez mecenasa festiwalu - Ceramikę Paradyż. Swoje wystawy przygotowali także goście specjalni ŁDF2019. Przekrojowa ekspozycja “Na styku kultury i przemysłu” prezentowała dorobek słynnego studia projektowego Form Us With Love. Po raz pierwszy w Polsce swoją nową wystawę otworzył w Łodzi także Jaime Hayon, którego z powodzeniem można nazwać światową gwiazdą designu. Jego “MASQUEMASK INSTALLATION”, czyli 14 niepowtarzalnych, imponujących rozmachem masek, do przygotowania których użyto 130 km wełnianej przędzy, można oglądać w przestrzeniach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jeszcze do 28 lipca. Tylko tydzień krócej otwarta będzie, również towarzysząca ŁDF, wystawa “Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy”. Na wystawie w Galerii Willa można zobaczyć 23 wielkoformatowe ilustracje autorstwa uznanych polskich ilustratorów, będące próbą przedstawienia słów charakterystycznych dla regionu łódzkiego, takich jak migawka, bigiel, glikować czy krańcówka. Stałym śladem, który pozostanie w mieście po ŁDF2019, jest charakterystyczna, wielopoziomowa ławka „Relaks w Łodzi”, projektu Izabeli Bołoz i Katarzyny Boguckiej, wykonana z wykorzystaniem precyzyjnie dociętych płytek ceramicznych, które zapewnił Mecenas Festiwalu - Ceramika Paradyż. W tej chwili można wypróbować ją na terenie Centrum Festiwalowego przy ul. Tymienieckiego 3, ale już wkrótce trafi ona na dworzec Łódź Fabryczna. 

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Mecenasa – Ceramiki Paradyż oraz Łódzkiego Centrum Wydarzeń, Miasta Łódź i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

47968621103 6cac20529e k2

 Cały zespół Łódź Design Festival życzy wszystkim DOBREGO ŻYCIA :) Do zobaczenia za rok!

grupowe ldf2