25/02
Wspieramy design i jego twórców - Ceramika Paradyż

O współczesnej definicji mecenatu, działaniach na rzecz kultury i prognozach renesansu ceramiki w przestrzeni miejskiej opowiada Prezes Ceramiki Paradyż, Adam Tępiński.

prezes

1. Flagowe działanie kulturalne Ceramiki Paradyż to..?

Zdecydowanie współpraca z Łódź Design Festiwal i nieprzerwanie od 12 lat pełniona przez Ceramikę Paradyż rola Mecenasa festiwalu. Wierzymy, że wsparcie kultury i sztuki to ważne zadanie firm, które tworzą produkty z myślą o upiększaniu, uatrakcyjnianiu otaczającej rzeczywistości. Wspierając organizatorów festiwalu nie tylko przyczyniamy się do jego kontynuacji, lecz także zapewniamy szeroki dostęp do niecodziennych pokazów, spotkań i atrakcji kulturalnych szerokiej grupie odbiorców. W tym roku odwiedzający mieli okazję przyjrzeć się technologii, celebracji tworzenia, ale także zobaczyć przedmioty będące owocem ludzkiej pracy twórczej. Wśród wyjątkowych gości festiwalu należy wskazać z kolei przede wszystkim Jaime Hayona – światowej sławy projektanta, uznanego przez „Time” za jednego z najważniejszych kreatorów współczesności oraz Janusza Kapustę, odkrywcę bryły k-dron, która stanowiła inspirację dla naszej ekspozycji podczas festiwalu. Nie sposób nie wspomnieć też o aspekcie promocji regionu. Dzięki festiwalowi Łódź wzmacnia swój wizerunek miasta kultury rozbudowując przy okazji jego wymiar merytoryczny w zakresie designu i innowacji. Miasto staje się przestrzenią do wyjątkowych spotkań, które bez festiwalu i wsparcia jego mecenasa nie miałoby miejsca.

2. Mecenat to również współpraca z samymi artystami, przybliżanie ich twórczości. Co Ceramika Paradyż robi w tym zakresie?

Refleksje, czyli zeszłoroczne hasło festiwalu znalazło odzwierciedlenie w naszej wystawie, której przedmiotem była jedenastościenna bryła geometryczna „k-dron” odkryta w 1985 roku przez Polaka, wspomnianego już Janusza Kapustę. Instalacja zawierała dwa zestawione ze sobą k-drony, które po połączeniu tworzą idealny sześcian. Wielokrotność załamań i kątów lustrzanych ścian ustawionych naprzeciw siebie dawała wrażenie wielości odbić w nieokreślonej przestrzeni tworząc niezwykłą i zmienną mozaikę, niczym w kalejdoskopie. Instalacja miała skłaniać do refleksji nad miejscem człowieka na ziemi oraz nasuwać skojarzenia z kosmosem i nieskończonością. Zarówno wystawa, jak i spotkanie z odkrywcą k-dronu Januszem Kapustą cieszyły się dużą popularnością i zainteresowaniem gości festiwalu. Wielu z nich po raz pierwszy miało okazję usłyszeć o bryle, dla której w ciągu 30 lat od chwili odkrycia wymyślono i opatentowano co najmniej kilkanaście sposobów zastosowania m.in. jako materiały budowlane, zabawki czy biżuteria.
Jako Mecenas festiwalu Ceramika Paradyż zapewniła możliwość spotkania z gościem specjalnym, którym w zeszłorocznej edycji był Jaime Hayón. W spotkaniu z nim wzięła udział liczna grupa polskich projektantów, przedstawicieli mediów i osób zainteresowanych designem. Była to pierwsza wizyta Hayóna w Polsce, co jedynie potwierdza prestiż festiwalu jako jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych designowi w kraju i Europie.


3. Czy jest jakaś szczególna grupa twórców, czy projektantów, którym poświęcacie specjalne miejsce?

Ważnym aspektem naszej aktywności jest wsparcie dla designu i jego twórców. Szczególne wsparcie roztaczamy w tym kontekście nad młodymi projektantami, którzy dzięki takim wydarzeniom jak Łódź Design Festival i konkurs make me! mają szansę zaprezentować swoje prace dużej publiczności, a dzięki zwycięstwu i otrzymanym środkom dalej rozwijać te projekty. Przykład tegorocznej laureatki, Pani Małgorzaty Załuskiej, autorki protezy piersi dla kobiet po mastektomii, pokazuje, że design może być nie tylko piękny, lecz także funkcjonalny i zaangażowany społecznie. W ciągu ostatnich 11 lat laureatami nagrody zostawali obiecujący polscy i zagraniczni twórcy, jak np. Jan Lutyk – twórca stolika Ribbon czy Jan Pfeifer – autor projektu Instrument Miejski. To najlepsze uzasadnienie dla wartości naszych działań na rzecz młodych projektantów.

4. Ważną grupą z punktu widzenia pomostu między biznesem, nie tylko ceramicznym, a designem są projektanci wnętrz i architekci. Czy w tym zakresie firma prowadzi specjalne działania?

Architekci i projektanci wnętrz to w naszej branży swego rodzaju influncerzy. Ich przekonanie do danej firmy, czy produktu najczęściej stanowi wiążącą rekomendację dla ich klientów. Dlatego z myślą o tej grupie odbiorców tworzymy rozwiązania, które w przystępny i wygodny sposób prezentują nasze portfolio i możliwości technologiczne. Przykładem takich działań jest uruchomiony na początku roku system projektowania przestrzennego BIM, oraz stworzenie miejsca spotkań z klientami i przestrzeni pracy dla architektów i projektantów w naszym nowym salonie sprzedaży w Warszawie.

5. Jak strategia biznesowa firmy, w której ważną rolę odgrywa szacunek dla kultury i designu, znajduje odzwierciedlenie w portfolio produktów?

Ceramika Paradyż posiada w portfolio trzy submarki zróżnicowane pod względem estetycznych oczekiwań klientów. Wszystkie bez wyjątku charakteryzują się najwyższa jakością wykonania i starannym wzornictwem opracowywanym przez projektantów Ceramiki Paradyż. Jednak gdybym miał wprost powiedzieć co je odróżnia to byłby to chyba stopień gotowości do podejmowania odważnych, nowatorskich rozwiązań w zakresie urządzania wnętrz. I tak, z myślą o zwolennikach tradycyjnych wnętrz powstała linia Paradyż Classica. Ci, którzy lubią otaczać́ się pięknymi przedmiotami oraz cenią̨ sobie nowoczesny design i solidność znajdą je wśród produktów z linii Paradyż. Z kolei miłośnicy wyrafinowanego, odważnego designu znajdą dla siebie produkty ceramiczne w portfolio marki Paradyż My Way.


6. Gdzie Pan widzi ceramikę za kilka lat?

Ceramika stereotypowo łączona z pomieszczeniem łazienki, czy kuchni to już dziś przeszłość. Obecnie płytki ceramiczne z powodzeniem pod względem wyglądu, nie wspominając o funkcjonalności zastępują deski podłogowe w korytarzu, na schodach czy w salonie. To nie koniec. Ceramika wychodzi także na ulicę. Z jednej strony jest to powrót do czasów, gdy w przestrzeni miejskiej polskich miast królowały mozaiki. Z drugiej strony uznanie dla śródziemnomorskich miasteczek ozdobionych ceramiką sprawia, że Polacy coraz chętniej będą wracać do tego motywu. Tutaj postawię kropkę, ponieważ Ceramika Paradyż wkrótce zaprezentuje autorskie projekty mozaik w różnych miastach Polski. Gorąco zapraszam do śledzenia naszych aktywności.