ON The Table

ON The Table

Organizatorzy: Łódź Design Festival
Partnerzy: Ambition, Dajar Horeca
Kurator: Magdalena Gazur
Kiedy: 17–26 maja 2019
Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, patio

Każdemu smacznego, według smaku jego

Czym jest dzisiaj wspólny posiłek? Sztuką jedzenia? Nowym trendem? A może rytuałem? Poruszmy temat wspólnej przestrzeni podczas posiłków. Porozmawiajmy przez pryzmat medium, jakim jest ceramika. Czy naczynia tworzone z gliny są odzwierciedleniem momentów zatrzymanych przy stole? Przypomnijmy sobie o dawnych rytuałach i rodzinnych obyczajach.

– Kiedy siadamy do posiłku, jest to moment zatrzymania, a przynajmniej powinien być. Często zdarza nam się jeść w drodze, w pośpiechu, w samochodzie. Wspólnych posiłków brakuje. Świat przyspieszył, każde z nas ma na to, żeby usiąść przy stole, trochę mniej czasu – mówi Magdalena Gazur, kuratorka wystawy On The Table, przygotowywanej na Łódź Design Festival 2019 we współpracy z inicjatorami projektu i partnerami festiwalu – marką Ambition i firmą Dajar Horeca.

Projekt “ON The Table – sztuka wokół stołu” podejmuje tematykę wspólnej przestrzeni podczas posiłków. Poprzez medium, jakim jest ceramika, chcemy rozmawiać o naszych obecnych rytuałach podczas jedzenia. Podstawą do wystawy będzie realizacja zadania projektowego – zestawu składającego się z kubka i talerza – do wykonania którego zaproszono jedenastu polskich ceramików i studiów ceramicznych. Naczynia powstaną w materiale ceramicznym (porcelana, fajans, kamionka lub porcelit) w taki sposób, aby możliwe było ich powielanie.

Symboliczny kubek i talerz, których używamy najczęściej w życiu codziennym, stały się przedmiotami wytycznymi do wystawy. Za ich pomocą zaprezentujemy indywidualność artystów i ich spojrzenie na posiłek przy stole.

Projekt będzie próbą podjęcia dialogu dotyczącego rytuału jedzenia i sztuki wokół stołu. Przy dużym, wspólnym stole, symbolicznie zasiądą ceramicy. Przedstawimy ich historie, sposoby działania, metodologie, a także okoliczności, w jakich przygotowali swoje zestawy. Pojawią się elementy bardzo indywidualne – materiały dokumentujące proces pracy twórczej czy inspiracje.

W projekcie udział biorą: Antonina Kiliś i Marta Pruszyńska (Fenek Studio), Arkadiusz Szwed, Natalia Gruszecka (ENDE ceramics), Irina Grishina (August Design Studio), Monika Skorupska (Mosko Ceramics), Magdalena Łysiak (MLY Studio), Bartek Mejor, Barbara Śniegula, Kina Gorska (Kina Ceramics), Magdalena Kucharska (Hadaki) i Bogdan Kosak (Kosak Modelarnia Ceramiczna).

Najlepsza interpretacja tematu sztuki wokół stołu zostanie wyróżniona nagrodą w wysokości 10 000 zł, ufundowaną przez markę Ambition i firmę Dajar Horeca, inicjatorów projektu i partnerów Łódź Design Festival 2019. Uroczyste rozstrzygnięcie będzie miało miejsce w trakcie festiwalu, 22.05.2019 o godzinie 14:00 w Centrum Festiwalowym w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, w Łodzi.

ARTYŚCI W PROJEKCIE ON THE TABLE

Fenek Studio2

ZESTAW ZWIERZ
Zestaw Zwierz składa się z kubka i talerza z porcelany. Oba te elementy przypominają zwierzę, ale nie konkretne. Chciałyśmy w jak najprostszy sposób nawiązać do prymitywnych naczyń tworzonych jeszcze przed naszą erą, kiedy to bardzo częstym motywem zdobniczym lub samym kształtem były zwierzęta. Dzięki temu, że pierwsi ludzie żyli bardzo blisko natury, to głównie z niej czerpali inspirację. My też staramy się robić rzeczy instynktownie i prosto.

Arkadiusz Szwed

BUMPS*
Prototyp inspirowany utensyliami laboratoryjnymi, będący zestawem naczyń do serwowania przystawek. Reprezentuje nurt Food Experience, który skupia się nie tylko na podanej potrawie, ale też na sposobie jej podania. Set pozostawia użytkownikowi pole do eksperymentu w zakresie kompozycji obiektów ceramicznych oraz daje dowolność w akcentowaniu jedzenia na ich powierzchni. Skład zestawu: taca z wgłębieniem oraz wypustkami, kubek soczewkowy.
*BUMPS – wypustki, guzki.

Natalia Gruszecka

ENSŌ – PERFECTLY IMPERFECT LIFE
Ensō to okrąg napisany jednym pociągnięciem pędzla, pochodzący z buddyzmu zen – symbol niedoskonałego piękna. Forma dążąca do doskonałości, ale z radością przyjmująca przypadek. Przedmioty dumne z tego, że są po prostu talerzem i kubkiem. Zestaw zapraszający do praktyki uważności w codziennym życiu, celebracji tego, jakie rzeczy są, a nie czym mogłyby być.

Irina Grishina

ON THE SOFA
To kubek i talerz, których można używać na kanapie. Tak jest najwygodniej. W tym celu stworzono ten zestaw: duży kubek, by nie wracać po napój i stabilny, by się nie przewrócił. Z wielkim uchem, tak by bez obaw napić się gorącej herbaty. Talerz do szybkich posiłków i niezastąpionych kanapek z delikatnie ściętą krawędzią dla wygody trzymania blisko ciała.

Monika Skorupska

DE/FORMA
Zestaw wykonany metodą odlewu w porcelanie w formach gipsowych. Kształty naczyń inspirowane są śladem, jaki pozostawiają ludzkie dłonie w kontakcie z miękką, podatną na deformowanie materią. Szukanie idealnego kształtu koncentrowało się na znalezieniu miejsc na bryłach, które będzie charakteryzować dobra ergonomia oraz walory estetyczne, będące wynikiem fascynacji formami organicznymi, nieregularnymi oraz pięknie niedoskonałymi.

Magdalena Lysiak

KOMÓRKOWE
Zestaw naczyń ceramicznych (kubek i talerz deserowy) wykonany w kamionce, inspirowany budową komórkową struktur roślinnych – kształtem i kolorem. Zaprojektowany na potrzeby propagowania zdrowego żywienia, opartego na składnikach pochodzenia roślinnego. Talerz deserowy zaprojektowany z przeznaczeniem na przekąski lub desery. Kubek zaprojektowany na zimne napoje, owocowe lub warzywne koktajle bądź soki.

Bartek Mejor

NEBULA
Moim celem jest połączenie wrażliwości rzemieślnika z narzędziami ery cyfrowej. Zaprojektowana specjalnie dla wystawy On The Table kolekcja Nebula wykorzystuje jako inspirację wyobrażenie płynnej porcelany wirującej wokół jądra. Porcelana układa się w spiralną strukturę przypominającą na pierwszy rzut oka zdjęcia odległych galaktyk wykonane przez teleskop Hubble'a. Talerz może służyć do podawania niewielkich przystawek lub deserów.

Barbara Sniegula2

Z UST DO UST
KUBEK–USTA, USTA–TALERZ, PŁASKI, OKRĄGŁY, KRĄŻEK W USTACH MURSI, OBJĘTY WARGAMI, CIĘCIE, PRYMITYWNE, SZTUKA, SZTUCZNOŚĆ, SLOW FOOD, SLOW LIFE, POWOLNE, ULEGŁE, NIESPIESZNE, SMAKOWANIE, KOSZTOWANIE, DROGIE, JEDZENIE, NAKŁADANIE, WKŁADANIE, WPYCHANIE, ROZGNIATANIE, KROJENIE, SMAROWANIE, ROZKOSZ, OBLIZYWANIE, WYLIZYWANIE, CAŁOWANIE, MLASKANIE, KARMIENIE, ZASPOKAJANIE, UCZTOWANIE, OBŻARSTWO, ULEGANIE POKUSIE, BRAK UMIARU, NIETOLERANCJA, WSTRĘT, MARNOTRAWSTWO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, OCENA, WYBÓR.

Kina Gorska

ZESTAW ŚNIADANIOWY RIM
Punktem wyjściowym i inspiracją do powstania tego projektu był brzeg naczynia. Krawędź determinuje kształt naczynia, co wpływa zarówno na jego wygląd, jak i funkcjonalność. W moim zestawie wprowadziłam dodatkowy rant zarówno w kubku, jak i w talerzu. Zabieg ten nadał naczyniom spójnego charakteru oraz wzbogacił je o dodatkowe funkcje.

Magdalena Kucharska

HADEIK
Założeniem projektu było stworzenie form prostych, transparentnych i funkcjonalnych. Obłe, niedoskonałe kształty oraz nieszkliwiona zewnętrzna powierzchnia sprawiają, że obiekty stają się nam bliższe, bardziej pierwotne. Nawiązanie do świata natury skłania do refleksji na temat tego, skąd pochodzi jedzenie, które spożywamy i w jaki sposób zostało wyprodukowane. Naczynia są tylko tłem. Nazwa projektu pochodzi od pierwszego okresu geologicznego w historii naszej planety.

Bogdan Kosak

PO OBIEDZIE
Naczynia PO OBIEDZIE – talerz deserowy i mały kubek na podstawce, zostały zaprojektowane z nadzieją wywołania refleksji nad kulturą nadmiaru i niedostatku. Zestaw nie służy wyłącznie zaspokojeniu kaprysu znudzonego konsumenta czy zwiększenia zysku producenta – przede wszystkim narzędziem w poszukiwaniu równowagi pomiędzy potrzebą a przyjemnością.

>
>